Suriname (eerste deel) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jeanine Rongen - WaarBenJij.nu Suriname (eerste deel) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jeanine Rongen - WaarBenJij.nu

Suriname (eerste deel)

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

29 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal!
Hier de beloofde blog over Suriname! Nadat ik terugkwam werd ik weer helemaal ondergedompeld in het stagiaireleven hier. Lekker naar stage (wat is mijn stage heerlijk!), socializen, feestjes, kortom: ik had het meteen weer druk. Het was leuk om te merken dat het echt als thuiskomen voelde toen ik mijn kamerdeur opende. Ik was er aan toe om eventjes van het eiland af te zijn, ik kan het nu weer helemaal waarderen. Maar wat heb ik een ontzettend fijne tijd gehad in Suriname, in een woord geweldig!!! Het waren twee weken waarin ik veel grenzen heb kunnen opzoeken en verleggen. Ik heb er zo veel mogen ervaren, zien en proeven. Het was zeker weten het mooiste land waar ik ben geweest en ik hoop dat het niet de laatste keer zal zijn geweest dat ik in Suriname mocht rondlopen. Dus… het gaat waarschijnlijk een lang verhaal worden, ik zal proberen niet te gedetailleerd te schrijven zodat het geen boekwerk wordt. Voor details weten jullie me te vinden ;)

Het plannen van onze reis was vrij impulsief. Tara en ik hadden het er al een tijdje over dat we allebei zo graag naar Suriname wilden. We hadden een week vrij van stage ivm paasvakantie. Ik vroeg mij 4 dagen van te voren hardop af waarom we dan niet naar Suriname zouden gaan. Na wat research op skyscanner bleek dat de vliegtickets best wel mee zouden vallen als we diezelfde week nog zouden vertrekken. Na toch wel wat getwijfel gingen we boeken. We zouden zaterdag vertrekken, Tara bleef 9 nachten, ik 12. Ik moest langer blijven omdat de terugvlucht volgeboekt was. Op de dag van vertrek was ik best wel nerveus, mede omdat we nog niet eens een hostel hadden kunnen boeken. Net op het nippertje konden we onze eerste nacht regelen, de rest zouden we daar allemaal wel zien. Backpack inpakken, laatste dingetjes regelen en gaan! Spannend vond ik het wel hoor, ik was blij dat we samen waren en elkaar gerust konden stellen.

Bij het uitstappen uit het vliegtuig merkte je meteen dat de lucht in Suriname echt heel anders is. Het is veel vochtiger en het leek zelfs anders te ruiken. Het wende heel snel natuurlijk maar het blijft me bijstaan hoe dit eerste moment was. Ons eerste avontuur begon al bij de douane. We moesten een toeristenkaart kopen om Suriname binnen te komen. Natuurlijk wisten wij dit al dus wij haalden onze pinpas tevoorschijn…. Nee, je kunt alleen contant betalen. Nee, je kunt niet even de hal in om te pinnen en het dan betalen. Er werden ons twee opties voorgelegd: de eerste wilden we volgens de strenge man niet horen, de tweede was dat we ons paspoort in zouden leveren en na Pasen met contant geld naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken zouden komen. De eerste optie bleek inderdaad niet zo leuk te zijn, dit zou namelijk betekenen dat we meteen weer op het vliegtuig terug mochten stappen. Oke, dan maar ons paspoort inleveren. Hierdoor zaten we dan wel tot dinsdag vast in Paramaribo maar hier zouden we wel overheen komen.
Zonder paspoort werden we opgehaald door de man van het eerste guesthouse, Sonja’s Guesthouse, hij was echt op en top Surinamer. Een kletskous met heel veel anekdotes waar hij zelf het hardst om kon lachen, met als motto ‘gemak dient de mens’. Na een nacht en een heerlijk ontbijt zou dezelfde man ons in Lelydorp afzetten om vanuit hier een bus te nemen naar Paramaribo. Het enige probleem was dat we dus nog steeds geen cash hadden om hem en zijn vrouw te betalen. Hier begon de ellende. Ik geloof dat we wel 2 uur rond hebben gereden om een pinautomaat te vinden waar euro’s of Amerikaanse dollars uitkwamen. Overal was storing. Wat een begin van de week! Gelukkig waren het hele lieve mensen en hadden we al afgesproken dat we allebei onze laatste nacht weer bij hun zouden verblijven. Ze vertrouwden erop dat we ons woord hielden en dan zouden betalen voor onze eerste nacht. Dit was onze eerste kennismaking met de behulpzaamheid en de goedheid van de meeste Surinamers. We waren aangenaam verrast!
Samen met Sonja hadden we op eerste Paasdag ons volgende guesthouse gevonden: guesthouse Famiri. Eenmaal hier aangekomen raakten we in gesprek met een van de beheerders, Anneke. Zij was een soort touroperator en kon ons precies vertellen welke trip bij onze wensen paste. Samen met haar hadden we de back-to-basic trip naar Pingpe uitgekozen. Dit is een trip van 5 dagen naar Pingpe, inclusief een nacht diep in de jungle. Zij zou regelen dat we dit woensdag konden doen, wij liepen naar het centrum van Paramaribo voor een lekker biertje, een loempia en saté aan De Waterkant. Dit is een plek aan (de naam zegt het al) het water waar veel lokalen, maar ook toeristen komen om lekker te eten en Parbobiertjes te drinken. ’s Avonds hebben we de taxi naar Blauwgrond genomen, een straat waar veel Javaanse restaurantjes zitten. Hier heb ik voor het eerst Saotosoep geproefd, hmmmmmm! Echt heerlijk!! Dit is een soort bouillonsoep met kip, ei en taugé. Hier kreeg ik rijst bij en 4 verschillende sausjes. Ik heb ze alle vier geproefd en alle vier de keren stond mijn mond in de fik. Dit zou nog vaak gaan gebeuren deze week.
Op tweede paasdag hebben we de jungletrip geboekt en een lange fietstocht gemaakt langs verschillende plantages. Dit was een erg leuke dag. Het was grappig om aan de linkerkant van de weg te moeten fietsen, dit ging nogal eens fout wat voor veel hilariteit zorgde. We zijn naar Fort Nieuw Amsterdam, Marienburg en Fredriksdorp geweest. Onderweg kwamen we toevallig een andere stagiaire uit Curaçao tegen waarmee we de rest van de dag hebben doorgebracht.

Dinsdag stonden we vroeg op om onze zoektocht naar euro’s voort te zetten en uiteindelijk ons paspoort op te kunnen halen. Onderweg ontvingen we nog een huwelijksaanzoek van een kleine Surinamer genaamd Roy. Hij zocht nog een vrouw en wij waren de perfecte kandidaten. Nadat we dit aanbod vriendelijk hadden afgeslagen zijn we ons paspoort op gaan halen (dit verliep verbazingwekkend vlekkeloos) en de rest van de dag alle highlights van Paramaribo gaan bekijken. Hierbij hoorden natuurlijk ook de chinese winkeltjes met goedkope kleding en schoenen! Als lunch gingen we Roti eten bij Roopram. Ik vond het erg lekker, ook al had ik er een liter water bij nodig om te blussen haha. ’s Avonds kregen we een speciale soep die Anneke had gemaakt, met cassave, meloen, tajjer en vis. Lekker! Snel onze tas voor de jungle inpakken (spullen voor 5 dagen in 1 eastpack, hele uitdaging) en lekker slapen.

Het wordt zo wel een hele lange blog dus ik ga hem in delen splitsen! Volgende deel gaat over mijn back-to-basic experience, spanneeeeeeend!!!
Veel plezier met lezen en morgen (denk ik) komt deel 2. Doeeeeeeeixxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 April 2015

Suriname, deel 2

29 April 2015

Suriname (eerste deel)

15 April 2015

Before Suriname

19 Februari 2015

Hoogtepunten

09 Februari 2015

Mijn eerste dagen op Dushi Korsou
Jeanine

Actief sinds 03 Feb. 2015
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 3337

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: